Off the beaten track!! (en nu weer helaas bijna in NL :-(

Heeeey allemaal,

Ten eerste allen gecondoleerd met t verlies van NL, helaas maar Turkey was dit EK toch echt WEER  beter, totdat de Moffen ons feessie vandaag moesten verpesten. Volgens mij werden ze gewoon gek van al die toeterende Turken door de straten. (Eerlijk gezegd geen enkele wedstrijd gekeken, alleen gehoord van de rest van de NLers. Maar de laatste meest spannende minuten van NL tegen Guusje zn team hebben we gezien. Moesten een rot Rus nog een hand geven)

46580
Whitefaced monkey

46601
Dolphinbay

46610
Redfrog

Maar nu ons verhaal. De laatste keer dat we hadden gemailed was vanuit Puerto Viejo in Costa Rica. De dag erna zijn we vertrokken met de bus en boot naar Bocas Del Toro in Panama. Bocas is een eilandje aan de Carribische zijde. En dat kun je dus ook heel duidelijk zien aan de mensen.

46613
Mommas got back!!!

Big asses, fried food, homies en heel veel Raggaton en voor de vrouwen gratis tequilla/ drankjes. Met een bootje op dolfijnen jacht geweest, super mooi en echt heel helder gesnorkeld, red frogs gezocht (en gevonden natuurlijk op Red Frog Beach, je moest wel heel goed kijken. Die dingen zijn onwijs klein, net zo klein als je pink) op t strand gehangen met de rest van de NL clan die we ontmoet hadden. Echt heel gezellie. Die avond met hen op stap geweest naar de Aqua Lounge. Dat is een klein hostel met een grote bar. Een trampoline op zee, en een springplank voor de dronkaards onder ons. Voor de vrouwen dus gratis drank tot 00.00uur. En daar hebben wij dus mooi van geprofiteerd, met als resultaat dat DJ in zn boxershort en Sev in haar onderbroek en bh van de duikplank af zijn gesprongen. Was een zeer gezellige avond en bijzondere ervaring. Volgende dag nog gedoken en daarna door naar Bastimentos voor 2 dagen. Op Long beach van 21.00 tot 03.00uur op schilpadden gewacht die daar eieren zouden leggen. Gelukkig een reuze gespot, een Leatherback turtle. Heel mooi om te zien hoe die eerst een gat graaft, uitrust, daarna iets van 250 eieren eruit poept, gat dicht, en weer richting zee kruipt. Dit proces duurt heel lang hoor, maar ff kort en krachtig. Respect voor de Turtle.

46643
Leatherback Turtle

46631
Turtle eggs

Vanuit Bocas del Toro richting Panama City vertrokken om vanuit daar naar San Blas te vertrekken. Kuna Yala Comarca de San Blas om precies te zijn. Het archipel bestaat uit 365 eilanden waarvan er rond de 50 bewoond zijn. De Kunas zijn een oud indianen stam die met hun gebruiken en tradities op San Blas wonen. Om er te komen was echt een hell of a ride. Met een jeep door rivieren, bergen op en af, hobbel de hobbel. Dus off the beaten track. Maar als je er eenmaal bent wil je er nooit meer weg (en zo voel ik me echt!!!!). Het is net alsof je in een film terecht bent gekomen. Vrouwen in hun traditionele klederdracht, hutjes van palmbomen, echt zon dorp die je in films ziet maar dit was echt. Heel mooi en zooo vredig kwam t over. Geen elektriciteit, gas, toiletten (poepen in een gat).

We hebben in Hotel San Blas geslapen (duur: 70dollar voor een kamer maar incl. 3 Kuna meals per dag en boottripjes) aan t water stond en aan de rand van een Kuna dorp. Dus als je t dorp in wandelde kon je gewoon hun dagelijkse leven zien. Zoo basic allemaal. We zijn er 3 dagen geweest. Elke dag gingen we met de boot naar een van de eilandjes om lekker te zonnen/ zwemmen/ snorkelen/ luieren. Er is zelfs een eilandje met een palmboom erop. Echt bountyer als dit kun je t niet krijgen. Witte stranden, palmbomen, azuurblauw water etc. etc. etc. van alles wat paradijselijk is.

46661

46685
Onderwater

46649
Kuna ladies in de rij voor de WC

46706
Sevvie wil noooooit meer weg!

We zijn ook naar een ander eiland geweest waar een Kuna ceremonie werd gehouden voor de 1e menstruatie van een meisje uit t dorp. (Mochten geen fotos maken, helaas). Heel bizarre gewaarwording. Echt we hebben ons rot gelachen en onze ogen uitgekeken (maar ook meegedaan met de shotjes rum, ach ja, hadden gehoord dat weigeren heel onbeleefd is. Wie zijn wij dan om wel te weigeren??). Het komt erop dat t een drink feestje is. De famillie van t meisje verzorgt t hele dorp van sigaretten, rum en avond eten. In een hutje zitten ze dat met zn allen, met een kampvuurtje in t midden. Daar loopt de famillie van t meisje rum en sigaretten uit te delen. De voorkant van t hutje is de ingang voor de vrouwen en de achterkant voor de mannen. Dus ik en de andere meiden voor en DJ en de mannen achter. Wat zoo grappig was, was dat er een zeer schattig Kuna vrouwtje super dronken voorbij liep met een lege fles rum. Dus wij dachten;die gaat lekker slapen. Maar nee hoor, komt gewoon terug met een volle fles. Ze kon echt niet meer staan en maar heen en weer zwalken. Echt te grappig. Na een paar uur, liep bijna niemand in t dorp meer recht. Omdat je t niet verwacht van zon cultuur bij die mensen was t een zeer bizarre gewaarwording. Ik en de andere meiden hadden t eer om bij de grootmoeders (worden zeer gerespecteerd door t dorp. Soort opperhoofden) in de tent shotjes te gaan drinken. En geloof me, ze waren heel vrijgevig. Dit was voor ons beiden (en iedereen die erbij was die avond een onvergetelijke ervaring). Met pijn in onze hart (die de Kunas hebben veroverd) moesten we helaas na 3 dagen t paradijs verlaten. Weer een hell of a trip om eraf te komen omdat de boot ons in de steek liet en dus besloten om a la minute een vliegtuigje te nemen. Helaas met een onweg naar Isla Grande vertrokken. Een soort Bocas del Toro maar dan veeeeel kleiner. Hier 2 dagen gerelaxed en via t Panama kanaal per sjieke passagierstrein aangekomen in Panama City. In Colon zijn we naar de Gatun Locks geweest.

46745
Panama Railway van Colon naar PTY

Hierbij worden de boten van zee naar meer niveau en andersom gebracht. Een heel proces dat 8uur lang duurt, maar dan wel voor t hele kanaal dan he. We wouden allebei (en DJ dan in t bijzonder) dit proces aan de Atlantic kant van t kanaal zien. Toen wij er waren, waren er heel boten. Stonden zelfs boten in de ¨rij¨ te wachten. Echt wat een proces. Zijn wel heel blij dat we een van de grootste bouwwerken van de vorige eeuw hebben kunnen zien.

46736
Gatun locks

46730
Gatun locks sluis

Zoals gezegd dus nu in Panama City. We hebben besloten om ons zelf te verwennen met een goed hotel. Warm water, airco, zwembadje en een lekker bedje. Nu is t heel veel shoppen en ons mentaal klaar maken om morgen alweer naar ons kleine kikkerlandje en onze vriendjes/ vriendinnetjes en famillie terug te keren.

We blijven echt herhalen dat de 3 maanden voorbij zijn gevlogen. T is gewoon niet eerlijk!!! Tijd gaat zo snel (als je plezier hebt!). We vliegen morgen om 21.30 en zijn vrijdagavond rond 19.30uur in NL. Dan doet ons mobiel t weer. Dus we spreken/zien jullie (helaas) zeer snel.